Onderstaand bericht kwam ik tegen op Facebook:
Ik zag ze staan.
Ergens in een uithoek bij een supermarkt.
Enkele rolcontainers vol "prijzen".
Prijzen van de postcodeloterij.
Prijzen waarmee ze hun "geldschieters" tevreden mee proberen te houden.
En dat lukt ze verdomde goed!
Want in Nederland alleen al hebben ze een omzet van honderden miljoenen euro's!
Europees gezien, middels de Postcode Lotery Group, draaien ze zelfs een omzet van ongeveer 2,5 miljard euro!
Waarvan "slechts" 40 % naar de, door hunzelf gekozen, goede doelen gaat.
Daar heb je als sponsor geen enkele keuze in.
De Postcodeloterij zelf kan niet gezien worden als een activistische organisatie.
Ze kunnen echter wel gezien worden als de geldschieters achter verscheidene activistische organisaties.
En daar mag je rustig iets van gaan vinden.
Want de Postcodeloterij kiest er expliciet voor om, behalve liefdadigheid, vooral organisaties te steunen die systeemverandering via rechtszaken, campagnes of publieke druk nastreven.
Verscheidene organisaties, zoals Greenpeace, Extinction Rebellion, Milieudefensie, Urgenda, krijgen op deze manier schepen vol geld.
Jaarlijks wordt er 100 tot 110 miljoen euro richting milieuorganisaties gedoneerd.
Organisaties die met dit geld rechtszaken tegen de staat aanspannen.
En de burger uiteindelijk zo weer geld kunnen gaan kosten.
Maar ook zo ons Nederland op slot houden.
Vanwege onhaalbare, ooit door domme politici gekozen milieu-eisen. Waar de soort organisaties gebruik van maakt.
Of omdat ze zo miljoenen aan "schadevegoeding" van de staat kunnen opeisen.
Uit naam van de natuur.
De natuur als verdienmodel.
Meer dan 100 miljoen euro gaat er ieder jaar op aan reclame en marketing.
Aan semi-bekende Nederlanders met hun gladde praatjes op radio en tv.
Complete bossen moeten er worden gekapt om al die reclame-enveloppen de deur uit te krijgen.
Terwijl de postzegel voor u en ik weer 10 cent duurder is geworden genieten deze postbusvervuilers van een speciaal posttarief. En dat tarief ligt aanzienlijk lager!
Voor iets waar niemand om heeft gevraagd!
De Postcodevervuilers.
Zo kunnen we ze beter gaan noemen.
Met al hun nutteloze reclamepost waarvoor de postbodes talloze keren moeten afremmen en optrekken met hun auto's.
En nee. Dat het soms ook electrische auto's maakt niets uit. Omdat de energie nog steeds hoofdzakelijk uit kolencentrales komt.
Beeldvervuilers op radio en tv.
Grote pagina's in kranten en bladen.
Vol van eigendunk en hebberigheid.
Uitschreeuwend dat je dom bent als je niet mee hun doet.
Met al hun nutteloze gewonnen prijzen.
Repen chocolade, dozen ijs, cadeaubonnen, dagjes weg.
Met al hun transportkosten of nu vergeten in een kast liggend.
Terwijl Urgenda met postcodeloterijgeld vecht tegen Shell?
Geeft de postcodeloterij zelf auto's en vliegreizen weg!?
En de goedbedoelde geld-ezel?
De burger die zichzelf iedere maand maar weer €15,00 voor een postcodelot, of een veelvoud ervan, laat aftroggelen?
Die trapt er telkens weer in.
"Want zo steunen we ook goede doelen!"
Terwijl iedereen weet dat het eigenlijk pure hebberigheid is.
Gebasseerd op de angst dat de buurman wel iets wint en zij niet.
Echte goede doelen hebben vrijwilligers.
En geen overbetaalde directeur.
Echte goede doelen zitten in je eigen buurt.
En niet in een kantoorpand langs een Amsterdamse gracht.
Ze staan er.
Rolcontainers vol nutteloze "prijzen.
Waar niemand om heeft gevraagd.
Binnenkort vast wel ergens op een rommelmarkt te vinden.
Of het is toekomstige vuilnis.
Het is niet te snappen.
Dat mensen er nog steeds intrappen.
En dat ze niet zien.
Dat een sigaar uit eigen doos?
Ook slecht voor je,
gezondheid kan zijn.